جستجوی پیشرفته
طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرایند رسیدگی در دیوان عالی کشور
جزییات خبر
عنوان : چه کسانی از آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری معاف هستند؟ print
تاریخ نشر : 1402/03/09

بخش عمده جذب در کانون‌های وکلای دادگستری از طریق آزمون صورت می‌گیرد، اما بعضی افراد می‌توانند بدون شرکت در آزمون نیز پروانه وکالت دریافت کنند.

 کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور طبق مادۀ ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ملزم هستند به افراد مشمول بندهای چهارگانه ذیل این ماده، بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت بدهند.

این ماده در سال ۱۳۷۳ در مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و پذیرش بدون آزمون وکیل از این سال به اجرا در آمده است.

چه کسانی واجد شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون هستند؟

۱- کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضایی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشند و سلب صلاحیت قضایی از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشند.

۲- کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و پنج سال سابقه خدمات قضایی داشته باشند و سلب صلاحیت قضایی از طرف دادگاه عالی انتظامی از آنها نشده باشد.

۳- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضایی در محاکم باشند.

۴-  کلیه کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال متناوب در سمت های حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجراء این قانون با داشتن سی سال سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

افراد معاف از کارآموزی وکالت

از بین افرادی که در بندهای چهارگانه فوق نام برده شند، کسانی که دارای لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آنها از دروس حوزوی و دانشگاهی باشند و حداقل دو سال سابقۀ خدمت قضایی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف هستند، اما پس از احراز شرایط و قبولی در اختبار، به آنها پروانه وکالت پایه یک از طرف کانون وکلاء داده می شود.

در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمی شود.

نحوه اقدام برای دریافت پروانه بر اساس ماده ۸ لایحه استقلال

متقاضیان بندهای مختلف مادۀ ۸ قانون می بایست با توجه به شرایط کانون وکلای مد نظر خود، درخواست خود را ارائه دهند؛ در بعضی کانون‌ها ثبت نام به شکل اینترنتی است و در بعضی دیگر باید درخواست‌ها را به شکل حضوری ارائه کرد.

مدارک، زمان ارائه درخواست و هزینه لازم نیز از سوی هیات مدیره تعیین و اعلام می‌شود.

برای مثال کانون وکلای دادگستری مرکز در هر فصل یک بار امکان ثبت درخواست دریافت پروانه وکالت بدون آزمون را فراهم می‌کند.

کانون وکلا موظف است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت برای این افراد، ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

هزینه دریافت پروانه وکالت برای مشمولان ماده ۸

هنگام ثبت نام برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون، هزینه ای از متقاضیان دریافت می‌شود.

هزینه مذکور را هیات مدیره هر کانون تصویب و اعلام می‌کند.

متقاضیان می‌بایست برای اطلاع از این هزینه‌ها به وب‌سایت کانون مد نظر خود مراجعه کنند یا به شکل حضوری یا تلفنی درباره آن کسب اطلاع کنند.

نشانی و شماره تماس اسکودا و کانون‌های وکلای دادگستری ایران

بر اساس اعلام کانون وکلای دادگستری مرکز، در سال ۱۴۰۲ هزینه ثبت نام برای متقاضیان بند د ۲۰ میلیون تومان، متقاضیان بندهای ب و تبصره یک ماده هشت، ۲۵ میلیون تومان و برای متقاضیان بند ج ۲۰ میلیون تومان می باشد.

هنگام ثبت نام نصف مبلغ و هنگام تصویب پروانه نصف دیگر آن به صورت اینترنتی توسط درگاه بانک، پرداخت می گردد. بر اساس اعلام کانون، هزینه ثبت نام تحت هیچ عنوانی مسترد نمی شود.


نام :
متن :
Skip Navigation Links
بازدید کنندگان امروز : 388
بازدید کنندگان دیروز : 626
کل بازدید کنندگان : 44587
 
1403/02/07 جمعه
آب و هوا  
 
اوقات شرعی  

 

 

با سلام.
لطفا جهت هرگونه سوال ، بر روی آیکون "ارتباط با اپراتور" کلیک نموده و یا در صورت نیاز به "مشاوره" بر روی آیکون مشاوره کلیک فرمایید.