جستجوی پیشرفته
دستورالعمل انسداد و رفع انسداد وجوه حساب بانکی و چک برگشتی
جزییات خبر
عنوان : با همت شوراهای حل اختلاف کشور؛ ۳۱۰ محکوم از قصاص نفس رهایی یافتند print
تاریخ نشر : 1401/10/24

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه گفت: در ۹ ماه سال جاری، ۳۱۰ محکوم از قصاص نفس رهایی یافته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در تشریح اقدامات شورا‌های حل اختلاف در رابطه با ایجاد سازش در پرونده‌های قصاص نفس و جلب رضایت اولیای دم در ۹ ماهه سال جاری گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مورد توجه قوه قضاییه، ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است که سال‌ها در اولویت این دستگاه قضایی قرار داشته و در این مسیر مرکز توسعه و شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور نیز ازهمه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی افزود: مردم خیرخواه کشورمان نیز در راستای توسعۀ فرهنگ صلح و سازش در جامعه در مناسبت‌های مذهبی، ملی و و با مشارکت در اجرای پویش‌های خاص، از جمله ماه مبارک رمضان، به حرمت امیرالمومنین (ع) و در ماه محرم و صفر به حرمت اباعبدالله الحسین (ع) مشارکت بسیار خوبی داشته‌اند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه با بیان اینکه یکی از شرایط اساسی ایجاد سازش جبران ضرر زیان دیده توسط مجرم است که با پذیرش خطا باید جبران مافات کند، اظهارکرد: این که مجرم با پذیرش خطای خود و اعتراف به آن زیان طرف مقابل را جبران کند بهترین روش اصلاح مجرمان است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با تشکر از مشارکت مردم، اعلام کرد: در ۹ ماهه سال‌جاری با همت اعضا شورا‌های حل اختلاف در سراسر کشور و جلب رضایت اولیای دم ۳۱۰ پرونده تمامی محکومان این پرونده‌ها از اجرای حتمی حکم قصاص نفس رهایی یافته و از فرصتی مجدد برای زندگی برخوردار شده‌اند.

وی عنوان‌کرد: کسانی که استمداد می‌طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه بیان کرد: در پرونده‌های قصاص افرادی که طبق مقررات باید قصاص می‌شدند با همت شورا‌های حل اختلاف و البته مناعت طبع اولیای دم، از قصاص نفس رهایی یافته و عمدتا پس از تحمل جنبه عمومی جرم به آغوش خانواده باز خواهند گشت.

وی ادامه داد: جلب رضایت اولیای دم پرونده‌های قصاص اصولا با ساعت‌ها مذاکره جهت گذشت از قصاص انجام می‌شود و گفتگو‌های اصلاحی برای حصول سازش میان طرفین از سوی شورا‌های حل اختلاف صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه اسلام دین قانون و در عین حال دینی همراه با پشتوانه‌‏اى از رحمت است که در اوضاع و احوال خاص، از سختى قانون می‌کاهد، تصریح کرد: این رحمت بدان سبب وضع شده است که شخص محکوم بر اثرآن به انسان صالحى در اجتماع مبدل شود.

وی مهم‌ترین برنامه تربیتى اسلام براى مجرمان را، تشویق و ترغیب آن‌ها به توبه و بازگشت به سوى ارزش‌هاى الهى دانست، و گفت: امیدوار کردن مجرمان به این‌که جُرم و گناه آن‌ها مورد عفو قرار مى‌گیرد مى‌تواند زمینه بسیارمناسبى را براى بازسازى روحى دوباره و بازگشت آنان به جامعه فراهم کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت اولیای دم از قصاص نفس که حق قانونی وشرعی آنان است نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد.

 


نام :
متن :
Skip Navigation Links
بازدید کنندگان امروز : 388
بازدید کنندگان دیروز : 626
کل بازدید کنندگان : 44587
 
1403/01/10 جمعه
آب و هوا  
 
اوقات شرعی  

 

 

با سلام.
لطفا جهت هرگونه سوال ، بر روی آیکون "ارتباط با اپراتور" کلیک نموده و یا در صورت نیاز به "مشاوره" بر روی آیکون مشاوره کلیک فرمایید.