جستجوی پیشرفته
دستورالعمل انسداد و رفع انسداد وجوه حساب بانکی و چک برگشتی
عنوان : آیا می دانید نحله چیست وچگونه مطالبه می شود؟ print
تاریخ نشر : 1392/04/26

نحله به معنی هدیه،آیین،مذهب و عقیده است.بعضی از فقها نحله را همان مهریه می دانند وبا استناد به آیه چهارم سوره نساء((واتواالنساءصدفا تهن نحله))مهریه را به بخششی از سوی مرد برای زن می دانند.اما در جامعه امروز ما،نحله در صورتی شرعا و قانونا به زوجه تعلق می گیرد که شرایط تعلق اجرت المثل ایام زوجیت فراهم نباشد.نحله به این شرط پرداخت می شود که مرد متقاضی طلاق باشد.علاوه بر این تقاضای مرد نباید ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی باشد.اگر به هردلیل امکان تعیین اجرت المثل نباشد(مثل این که زن قصد تبرع و فعالیت رایگان داشته)نوبت به نحله می رسد و نسبت به تعیین نحله اقدام می شود.بنابر این نمی توان هم اجرت المثل گرفت و هم در خواست پرداخت نحله کرد.                                                     

ماده 58قانون حمایت خانواده                       
ماده 58قانون حمایت خانواده 1392موادی که به وسیله قانون جدید نسخ می شوند را مورد اشاره قرار داده است. در بند8این ماده از قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/1371نام برده شده است اما بند (ب)تبصره 6آن استثنا شده است.                       
بند (ب)تبصره 6ماده واحده این قانون مقرر می کند،در غیر مورد بند (الف)با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج،دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله)برای زوجه تعیین می کند. بنابر این اگر چه در قانون جدید حمایت خانواده صحبتی از نحله نشده است اما با تاکید قانون بر اعتباربند (ب)تبصره 6نحله همچنان قابل مطالبه است.             

عدم امکان مطالبه اجرت المثل                                           
زمانی تقاضای نحله می شود که شرایط پرداخت اجرت المثل وجود نداشته باشد.

طلاق به تقاضای مرد باشد
اگر زوجه تقاضای طلاق بدهد ،نه می تواند تقاضای نحله کند ونه تقاضای اجرت المثل.علاوه بر این زمانی که مرد تقاضای طلاق کرده باشد اما دلیل این تقاضا تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی باشد واین موضوع ثابت شود باز هم برای زن امکان مطالبه اجرت المثل وجود نخواهد داشت.در مقابل به استناد ماده336قانون مدنی وتبصره آن می تواند اجرت المثل مطالبه کند.


نام :
متن :
Skip Navigation Links
بازدید کنندگان امروز : 388
بازدید کنندگان دیروز : 626
کل بازدید کنندگان : 44587
 
1403/01/09 پنج شنبه
آب و هوا  
 
اوقات شرعی  

 

 

با سلام.
لطفا جهت هرگونه سوال ، بر روی آیکون "ارتباط با اپراتور" کلیک نموده و یا در صورت نیاز به "مشاوره" بر روی آیکون مشاوره کلیک فرمایید.