جستجوی پیشرفته
سازمان امور مالیاتی: مهریه معاف از مالیات است
عنوان : وقتی ضامن می‌شوید چه اتفاقی می‌افتد؟ print
تاریخ نشر : 1399/08/12

 

برای ضامن فردی دیگر شدن باید به نکات مهم حقوقی توجه داشته باشید و با وظایف خود آَشنا باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید برای شما هم پیش آمده  باشد که بخواهید ضامن فردی شوید اما قبل از ضامن شدن باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که عقد ضمانت قابل فسخ نیست  یعنی اگر پای ضمانت نامه فردی را امضا کردید دیگر نمی‌توانید ضمانتتان را پس بگیرید.

 البته در عقد ضمانت مهم نیست که بدهکار رضایت داشته باشد که شما ضامنش شوید یا نه، تنها رضایت شما به عنوان ضامن کافی است این بند قانونی به این معنا است که  اگر شما بخواهید به صورت داوطلبانه ضامن فردی شوید می توانید این کار را انجام دهید و عقد ضمانت حتی اگر بدهکار این موضوع را قبول نداشته باشد اجرایی می‌شود   البته در صورت وقوع چنبن امری  تنها موضوعی که  ممکن است برای شما مسئله ساز باشد این است که اگر مشکلی پیش آمد، شما به عنوان ضامن حق رجوع به بدهکار را ندارید زیرا به صورت داوطلبانه ضامن او شده اید.

 و البته باید به این نکته هم توجه داشت که اگر طلبکار طلب خود را ببخشد ضامن حق ندارد مبلغی از بدهکار دریافت کند، اما اگر طلبکار تمام طلب خود یا بخشی از آن را به عنوان خمس یا زکات و یا صدقه و با عناوینی از این دست ببخشد، ضامن می تواند مبلغی از بدهکار مطالبه کند.

اگر ضامن بخواهد ضمانت فردی را برعهده بگیرد باید میزان دارایی‌هایش به  انداز‌های باشد که بتواند ضمانت بدهی دیگری را برعهده بگیرد یعنی اگر شما حقوقی پایین تر  یا حتی برابر میزان قسط بدهکار دریافت می‌کنید یا مالی که به عنوان وثیقه قرار می دهید کمتر از میزان بدهی باشد، نمی‌توانید ضامن دیگران شوید.

 وقتی شما ضمانت نامه دیگران را امضا می‌کنید به مالک یا طلبکار این اجازه را می دهید که در صورت پرداخت نکردن بدهی بدون اطلاع و اجازه شما از حسابتان پول برداشت کند. بنابراین تصور نکنید که با ضمانت دیگران طلبکار از قبل به شما اطلاع می دهد و یا اجازه می گیرد که از حسابتان برداشت کند.

 

 


نام :
متن :
Skip Navigation Links
بازدید کنندگان امروز : 388
بازدید کنندگان دیروز : 626
کل بازدید کنندگان : 44587
 
1403/01/30 پنج شنبه
آب و هوا  
 
اوقات شرعی  

 

 

با سلام.
لطفا جهت هرگونه سوال ، بر روی آیکون "ارتباط با اپراتور" کلیک نموده و یا در صورت نیاز به "مشاوره" بر روی آیکون مشاوره کلیک فرمایید.